Autorytet nauczyciela
Duże znaczenie dla efektywności pracy dydaktyczno - wychowawczej ma autorytet nauczyciela, uważa tak wielu pedagogów. Pojęcie nauczycielskiego autorytetu wzbudza jednak wiele kontrowersji w zależności od sposobów jego pojmowania. Z autorytetem słowniki kojarzą następujące określenia: fachowiec, znawca, mistrz, znaczenie, powaga, wpływ, szacunek, zaufanie, podporządkowanie się, przywództwo. Niektóre jednak z tych sformułowań nie zawsze do siebie pasują np. nauczyciel może być przez uczniów uznany za poważnego, ale nie cieszyć się ich zaufaniem, może podporządkować sobie klasę, ale nie zyskać jej szacunku czy zaufania. Nauczyciel może posługiwać się w swej pracy równocześnie dwoma rodzajami autorytetu. Jeden z nich jest niejako zagwarantowany z racji piastowania stanowiska, nadany mu przez szkołę. Jest to autorytet formalny, którego bronią obowiązujące w szkole normy. Powołując się na nie można żądać od uczniów respektowania nauczycielskiego autorytetu formalnego. Drugi z nich to autorytet nieformalny - autentyczny, nie jest przez nikogo zagwarantowany, nauczyciel może go jedynie sobie wypracować. Jest jego indywidualną własnością, która odróżnia go od innych pracujących w szkole nauczycieli. Autorytet ten jest bardzo cenny, wymaga ciągłej troski i pielęgnacji. Respektowania autentycznego autorytetu nie można od nikogo żądać, można jedynie być nim przez uczniów obdarowanym. Istotą działania autorytetu formalnego jest zewnętrzny przymus, nakazujący podporządkowanie. Istotą działania autorytetu autentycznego jest dobrowolność podporządkowania się. Obydwa te rodzaje są nauczycielowi potrzebne. Pierwszy może stanowić punkt wyjęcia do budowania drugiego. Rzeczywisty autorytet nauczyciela opiera się na pozytywnej jego ocenie jako reprezentanta dorosłego pokolenia - człowieka o głębokiej wiedzy i rozległych umiejętnościach, rozumiejącego młodzież, respektującego jej potrzeby i gotowego do życzliwej pomocy, ingerującego wówczas gdy zachodzi potrzeba. Autorytet nauczyciela umacniają nie tylko wysokie kwalifikacje moralne oraz wyrażające się w działaniu zainteresowanie dziećmi, młodzież i rozumienie ich potrzeb, ale także życzliwość okazywana młodzieży, ogólne doświadczenie, mądrość życiowa, zrównoważenie emocjonalne. Bardzo ważna jest głęboka wiedza w zakresie nauczanego przedmiotu. Utrzymaniu autorytetu sprzyja również pozycja społeczna. Nieobojętne okazują się też czynniki zewnętrzne jak schludny wygląd, prezencja, choć nie są one niezbędne. W języku angielskim słowo autorytet ma dwa odrębne znaczenia authoritty jako autorytet i jako władza. Władza jako autorytet - w oczach dzieci wszyscy dorośli zdają się posiadać taki autorytet. Wydają im się mądrzy, mający trafny osąd, są bogato poinformowani. ...Ten- rodzaj władzy pojętej jako autorytet może być przyznany bądź zdobyty na rzeczywistej lub urojonej mądrości i umiejętności....(Gordon 1995) W miarę jak dziecko rośnie stopniowo odkrywa, że jego dorośli idole nie mają nieograniczonej mądrości i nierzadko mylą się w swoich osądach. Uczniowie przeżywają wielkie rozczarowanie wobec tych nauczycieli gdy zrozumieją, że mądrość nie zawsze idzie z wiekiem i że umiejętności w jednej dziedzinie, nie świadczą o innych. Ważne jest, by nauczyciele zrozumieli jak wielki wpływ mogą mieć na uczniów w rezultacie zdobytego autorytetu i jak muszą być ostrożni by autorytet ten nie wykraczał poza granice ich rzeczywistych umiejętności. W miarę jak uczniowie dorośleją mądrzeją, i dojrzewają - wielkość nauczyciela może stopniowo się zmniejszać. Nie zasłużony autorytet się kurczy, a autorytet zasłużony oparty na rzeczywistych umiejętnościach nauczyciela może wzrastać. Młodzież wnikliwie obserwuje swych nauczycieli i wykazuje szczególną wrażliwość na wszelkie niezgodności między lansowanymi słownie ideałami a rzeczywistym postępowaniem. Jeśli dostrzeże pewne niezgodności to nauczyciel nie tylko traci autorytet, ale również zmniejsza się radykalnie jego wpływ na uczniów i obniżają możliwości skutecznego oddziaływania. Cechą nauczyciela szczególnie wysoko cenioną przez młodzież jest sprawiedliwość. Głębokie poczucie sprawiedliwości, charakteryzujące młodzież i wrażliwość jaką ona ujawnia w tym zakresie w kontaktach z nauczycielem, nie są równoznaczne z oczekiwaniem, aby nauczyciel stawiał niskie wymagania i wykazywał łagodność w ocenianiu. Nierzadko jest wręcz przeciwnie - młodzież ceni nauczycieli stawiających wysokie wymagania, toteż surowość nauczyciela nie obniża jego autorytetu, lecz niekiedy wyraźnie nawet go podwyższa, zwiększając szanse pozytywnego oddziaływania. Autorytet może stać się przedmiotem autentycznego podziwu, wielki - może jednak budzić przekonanie, że nikt nie jest w stanie mu dorównać. Taki właśnie autorytet może odbierać uczniom ochotę do nauki, powodować zniechęcenie, może budzić podziw mieszany z onieśmieleniem. Autorytet może blokować aktywność uczniów, pozbawiać samodzielności i osłabiać motywację do uczenia się. Podobnie jak przymus i dyscyplina, jest on potrzebnym, ale zarazem zawodnym i niebezpiecznym elementem pracy nauczyciela. Powinien być podporządkowany zadaniom dydaktycznym i wychowawczym, służyć za środek nie za cel. Nauczyciel powinien ukazywać uczniom swój kunszt i rozległą wiedzę, ale zarazem jej zwyczajność, dostępność i osiągalność.
Jadwiga Sołowij |